
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقهای خراسان جنوبی، "فاطمه شهابیفرد" در این باره افزود: به منظور جلوگیری از افزایش روند افت سطح آب زیرزمینی، ممنوعیت بهرهبرداری از محدوده مطالعاتی حسین آباد از 1402/12/08 تا 1407/12/08 به مدت پنج سال تمدید شد.
وی بیان کرد: به موجب ماده 4 قانون توزیع عادلانه آب این ممنوعیت که شامل؛ ممنوعیت حفر چاه عمیق، نیمه عمیق و احداث قنات و یا هرگونه افزایش بهرهبرداری از منابع آب (به استثنای موارد مندرج در آییننامه اجرایی قانون الحاق یک ماده به قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین و ماده 57 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب سال 84 و در حد سقف تخصیص آب ابلاغ شده) در دشت مذکور است، تمدید شد.
وی تصریح کرد: برای بهبود وضعیت آبخوانهای استان و سازگاری با کمبود منابع آب سطحی و زیرزمینی، سند سازگاری با کم آبی استان از اسفندماه سال 1399 در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی تصویب و ابلاغ گردید.
شهابیفرد افزود: در این سند که با همکاری استانداری خراسان جنوبی، شرکت آب منطقهای، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، سازمان جهاد کشاورزی، دانشگاه بیرجند، شرکت آب و فاضلاب، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اداره کل منابع طبیعی و سازمان محیط زیست استان تدوین و تصویب شده است، برای تمامی آبخوان های استان، میزان صرفه جویی جهت رسیدن به آب قابل برنامه ریزی ذکر گردیده است.
وی یادآور شد: انتظار میرود با همکاری مسئولان استان و بهره برداران، این سند عملیاتی شده و از تشدید روند افت سطح آب زیرزمینی جلوگیری به عمل آید.